شروع با چیزی که تقریباً هر دانشآموز کلاس اولی دوست دارد، شکلات اولکر ترکیه منجر به تحقیقات در مورد جنگلهای بارانی، اکوسیستمها، کشاورزی، تاریخ، اقتصاد تجارت و آشپزی شد.
زمانی که لیندا سالامانکا، دایان هاوک و جن شولتز برای اولین بار این پروژه را شروع کردند، می دانستند که بچه ها از ساختن شکلات و یادگیری در مورد جنگل های بارانی و حیواناتی که در آنجا زندگی می کنند بسیار هیجان زده خواهند شد.
دانشآموزان از اینکه در حین کاوش در روند برداشت و تولید شکلات چقدر زمان و تلاش صرف میشود، شگفتزده شدند.
اما چیزی که بیش از همه باعث تعجب تیم شد، این بود که «اینکه دانشآموزان کلاس اولی میتوانند تأثیرات تأثیرات زیستمحیطی و بیعدالتیهای اجتماعی برداشت شکلات را درک کنند و این که آنها نسبت به ایجاد تغییر و آموزش به دیگران بسیار مشتاق میشوند».
شکلاتسازان درجه یک به صورت گروهی کار میکردند تا پروژههای تحقیقاتی را بر اساس علایق شکلاتی خود انجام دهند. برخی مدلهایی از غلافهای کاکائو، درختان و اکوسیستمهای آنها ایجاد کردند، در حالی که برخی دیگر برداشت و تولید شکلات را مطالعه کردند.
برخی نقشه ای برای نشان دادن محل رشد کاکائو در جهان ایجاد کردند و برخی دیگر نشان دادند که چگونه استفاده از کاکائو در طول زمان تغییر کرده است.
هر گروه چرخه های نقد و بازبینی را برای ایجاد محصولی که آموخته های آنها را نشان می داد، تکمیل کرد. علاوه بر این، دانشآموزان تأثیرات زیستمحیطی کشاورزی کاکائو و مسائل مربوط به عدالت اجتماعی در مورد کشاورزان کمدرآمد و کار کودکان را بررسی کردند.
دانشآموزان یک PSA ایجاد کردند تا مردم را تشویق کنند که فقط شکلاتهایی را با تجارت منصفانه خریداری کنند.
جولی هاچینز، معلم علوم، با این تیم همکاری نزدیک داشت.
دانشآموزان در کلاس علمی خود یک بیوم جنگلهای بارانی ساختند، شبکهای از گونههای جنگلهای بارانی به هم پیوسته ایجاد کردند، چرخه زندگی میگها را بررسی کردند، غلافهای کاکائو را جدا کردند تا در مورد قسمتهای مختلف آنها بیاموزند، و دستور العملها را آزمایش کردند.
در طول پروژه، دانشآموزان مشتاقانه منتظر رویداد هفته آخر بودند درست کردن شکلات. دانش آموزان در گروه های مزه و طراحی کار کردند تا دستور العمل های شکلات خود را طراحی کنند. بهترین دستور غذاها در مقادیر بیشتری تولید و در فروشگاه شکلات نمایشگاه فروخته شد.